O ile nikogo już nie dziwią projekty poświęcone prawu międzynarodowemu w filmie (dość wspomnieć o dorocznym festiwalu WatchDocs), nader ciekawe przedsięwzięcie zrealizowali badacze z Université Libre de Bruxelles, w tym zaprzyjaźniona z PPM Martyna Fałkowska, którzy zbadali wątki prawnomiędzynarodowe w muzyce popularnej.
Ambicją badaczy było pokazanie, że prawo międzynarodowe otacza nas zewsząd i również w kulturze popularnej nie brak aluzji do jego dylematów. Do ilustracji różnych problemów prawniczych wybrano odnośne utwory.
Znajdujemy tu choćby
- analizę zagadnienia deklaracji niepodległości na przykładzie Björk, Declare Independence,
- czy zimnowojenne kontrowersje na tle interwencji wojskowych w państwach trzecich (ich braku), jak w przypadku przyzwolenia USA na obalenie rządu sandinistów w Nikaragui do czego aluzje czynił The Clash w Washington Bullets. Tutaj, poniekąd incydentalne, stanowisko The Clash określono mianem progresywnego i w duchu prawa międzynarodowego.
Szerzej o projekcie można posłuchać w audycji Rada Campus, Histoire de Savoir : Le droit international dans la musique.
Strona projektu dostępna jest tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz